Hvad er digital marketing?
Jeg plejer afstå fra at bruge lærebog definitioner, som jeg tror, de er gode til at huske, men tilbyde lidt indsigt. For mig er digital marketing ved hjælp af metoder, der tillader en marketingmedarbejder til at bruge det bedste fra begge verdener – digital og markedsføring. Selv om de grundlæggende principper for markedsføring gælder stadig, digital markedsføring er ikke bare en anden ny kanal for markedsføring. Tværtimod er det en forfriskende ny tilgang til markedsføring, som tilbyder en unik forståelse af forbrugernes adfærd.
Hvad er Digital Marketing ikke?
For at forstå, hvad digital markedsføring teknikker er, er det lettere at klassificere, hvad der ikke udgør digital markedsføring. Traditionelle marketing kanaler såsom print, radio, TV og billboards er ikke former for digital markedsføring. Disse kanaler har været vældig succes over en lang periode, men de er ikke så effektive i nutidens moderne alder.
Jeg tror, at de traditionelle markedsføringskanaler lider 2 store begrænsninger – envejskommunikation og ingen reel tid feedback. Som en veteran marketingmedarbejder, har jeg altid ment, at markedsføring er en 2-vejs gade. Desværre, traditionelle marketing-kanaler er ikke ledende til en dialog mellem den handlende og kunden. For det andet har den hurtige eksplosion af internet og sociale medier betød, at “real time” kommunikation er nøglen. De fleste traditionelle marketing-kanaler lider af en forsinkelse, og der er ingen øjeblikkelig kommunikation.
Mens traditionel markedsføring handler om indtryk, digital marketing fokuserer på mere vigtigt aspekt af at skabe en oplevelse for brugerne.
Digital Marketing muligheder
I bredere forstand, internettet er hjertet af digital markedsføring. Internettet byder på flere programmer såsom web, e-mail, IM, RSS, video, som kan udnyttes af marketingfolk til at lancere kampagner. Den eksplosive vækst i smartphones og tablets har betydet, at mobil er opstået som en bredt accepteret digital markedsføring kanal i nyere tid. Hvad er SEO
Og sidst men ikke mindst, sociale medier har været en stor ambassadør for årsagen til digital markedsføring. Mens den primære motivation for sociale netværk var in-person interaktion, førende sociale netværk som Facebook og Twitter har forvandlet til værdifulde digitale marketing værktøjer