Alufælge til biler
Lette hjul kan forbedre håndteringen ved at reducere ujævn masse, hvilket gør det muligt for undervognen at følge terrænet nærmere og dermed forbedre grebet, men ikke alle alufælge er lettere end deres stålækvivalenter. Reduktion i samlet køretøjsmasse kan også bidrage til at reducere brændstofforbrug.
Bedre varmeledning kan hjælpe med at sprede varme fra bremserne, hvilket forbedrer bremsevirkningen under mere krævende kørselsforhold og reducerer chancen for reduceret bremseevne eller endog fejl på grund af overophedning.
Et aluminiumshjul designet til at genkalde de krydsede eger af et trådhjul
Alufælg købes også til kosmetiske formål, selvom de billigere legeringer, der anvendes, normalt ikke er korrosionsbestandige. Legeringer giver mulighed for brug af attraktive metalplader, men disse skal forsegles med maling eller hjuldæksler. Selv om det er så beskyttet, vil hjulene i brug efterhånden begynde at korrodere efter 3 til 5 år, men renovering er nu bredt tilgængelig til en lav pris. Fremstillingsprocesserne tillader også indviklede, fede fælgdesign. I modsætning hertil er stålhjulet normalt presset af metalplade og derefter svejset sammen (forlader ofte stødte bump) og skal males for at undgå korrosion og / eller skjult med hjuldæksler / navkapsler.
Alufælge er tilbøjelige til galvanisk korrosion, hvilket kan medføre, at bildækkene lækker luft, hvis passende forebyggende foranstaltninger ikke fortages. Aluhjul er også sværere at reparere end stålhjul, når de er bøjet, men deres højere pris gør normalt reparationer billigere end udskiftning.
Priser på alufælge
Alufælge er dyrere at producere end standard stålhjul og er derfor ofte ikke inkluderet som standardudstyr, men markedsføres som ekstraudstyr eller som en del af en dyrere ekstrapakke. Aluhjul er imidlertid blevet betydeligt mere almindeligt siden år 2000, der nu tilbydes på økonomi og små biler, sammenlignet med et årti tidligere hvor lalufælgene ofte ikke var fabriksvalg på billige biler. Alufælge har længe været med som standardudstyr på dyrere luksus- eller sportsvogne, med større eller “eksklusive” legeringshjul som tilvalg. De høje omkostninger ved legeringshjul gør dem attraktive for tyve; For at imødegå dette bruger bilproducenter og forhandlere ofte låsemøtrikker, som kræver en særlig nøgle til at fjerne dem.
Fremstilling af alufælg
De fleste aluhjul fremstilles ved støbning, men nogle er smedet. Smedede hjul er normalt lettere, stærkere, men meget dyrere end støbte hjul. Der er to typer smedet hjul: et stykke og modulært. Modulære smedet hjul kan have to- eller tre-delt design. Typiske flertalshjul består af den indre kanten base, ydre kant læbe og hjul center stykke med åbninger til møtrikker. Alle dele af et modulært hjul holdes med bolte. BBS RS er et af de mest berømte tredobbelte modulopbyggede hjul.