Giver skolen dig angst, kan det behandles

Hvis du går i folkeskole, gymnasie eller på universitet, så kender du måske til det med, at det kan være enormt angstfremkaldende at stå foran alle ens medstuderende og præsentere et emne. Eller måske er det karaktererne, der vækker alle de ubehagelige tanker eller noget helt tredje. Uanset hvad der fremkalder din angst, så er der heldigvis hjælp at hente. Læs med her og få tips til, hvor du kan henvende dig.

Når man som ung går i skole, så ligger der et stort pres på, hvordan man skal se ud, hvordan man skal være og hvor høje karakterer man har. Der er mange unge, som næsten konkurrerer om hvem, der har de højest karaktere eller det højeste gennemsnit. Det er noget, der slet ikke burde findes, da det kan være så ubehageligt, hvis man sidder med et 4-tal i snit og alle andre omkring én har 10 i snit.

Det konkurrencepræget studieliv kan desværre udvikle sig til angst om er-jeg-nu-god-nok. Angst er et bredt emne, da der findes mange forskellige former for angst. Men samlet set er der 5 forskellige typer af angst. Til gengæld kan angst heldigvis også behandles. Behandling af angst kan ske hos psykologer, som har speciale i angst.

Få hjælp til din angst

Der findes mange psykologer, der er mere end glade for at kunne hjælpe med disse ængstelige tanker. Når det kommer til skolegang, så er der meget, man som ung skal tænke over. Der kan f.eks. være grænseoverskridende klassefester, som man måske ikke lige var klar på. Måske er der for mange mennesker i et rum eller også lægger man for meget pres på sig selv. Årsagerne kan være mange, men det vigtigste er, at man beder om hjælp.

Men hvis du sidder med tanker som “Er jeg god nok?”, så skal du snakke med nogen om, hvordan du har det, hvad du tænker på, hvad det er, der gør at du har disse tanker. Angst skal behandles inden det bliver for svært. F.eks. er Psykologgruppen nogen, der er med til at behandle angst.